- 6507
- ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۴:۳۴
- 673 بازدید
بازاریابی اینترنتی به زبان ساده : بازاریابی اینترنتی به زبان ساده عبارت است از فرآیند درک خواسته ها و نیازهای مشتری از طریق اینترنت و سپس طراحی محصول بر اساس این خواسته ها و در نهایت تبلیغ و فروش محصول از طریق اینترنت در واقع اینترنت و ابزارهای مختلف اینترنتی مانند تلگرام و … تنها ابزاری در خدمت بازاریاب هستند. ابزاری که اطلاعات مفید را فراهم می کند و پیام های بازاریاب را به مصرف کننده[…]
بازاریابی اینترنتی به زبان ساده : بازاریابی اینترنتی به زبان ساده عبارت است از فرآیند درک خواسته ها و نیازهای مشتری از طریق اینترنت و سپس طراحی محصول بر اساس این خواسته ها و در نهایت تبلیغ و فروش محصول از طریق اینترنت در واقع اینترنت و ابزارهای مختلف اینترنتی مانند تلگرام و … تنها ابزاری در خدمت بازاریاب هستند. ابزاری که اطلاعات مفید را فراهم می کند و پیام های بازاریاب را به مصرف کننده ی نهایی می رساند .
بنابر تعریف بالا بازاریابی اینترنتی دارای سه بخش است :
۱- درک خواسته ها و نیازهای مشتری از طریق اینترنت
۲- طراحی محصول بر اساس نیاز مشتری , ۳- تبلیغ و فروش محصول در اینترنت.
شاید با خواندن تعریف بالا با خود فکر کنید که بازاریابی اینترنتی , کار دشواری است و برای انجام صحیح آن به تنهایی نمی توانید اقدام کنید. باید بگوییم که شما درست فکر کرده اید و بازاریابی اینترنتی و به طور کلی بازاریابی کار دشواری است و اگر قصد تولید کالا یا خدمت جدیدی دارید بهتر است امور بازاریابی خود را به افراد و شرکت های متخصص بسپارید.
متاسفانه در ایران مفهوم بازاریابی خیلی بد جا افتاده و بیشتر افراد جامعه , بازاریابی را با فروش , تبلیغات یا حتی ویزیتوری برابر می دانند. این در حالی است که بازاریابی , دانشی تخصصی است و کسب مهارت و تخصص در آن نیاز به سال ها مطالعه و تجربه دارد. فرآیند بازاریابی “پیش از تولید کالا یا خدمت” شروع می شود و “تا پس از مصرف کالا یا خدمت” ادامه می یابد.
بازاریاب ها پیش از تولید یک محصول در مورد بازار محصول , اندازه ی بازار ( میزان تقاضا برای محصول ) و در مورد مصرف کننده تحقیقات مفصلی انجام می دهند و پس از خریده شدن یک محصول سعی می کنند بفهمند مصرف کننده آن محصول را چگونه و تا کی مصرف می کند و چرا آن را دور می اندازد. همه ی این اطلاعات به بازاریاب کمک می کند که محصولی مطابق میل مشتری بسازد تا فروش آن تضمین شود.
گفتیم که بازاریابی اینترنتی از سه بخش تشکیل شده است این بخش ها را به اختصار شرح می دهیم :
۱- درک خواسته ها و نیازهای مصرف کننده از طریق اینترنت : بازاریاب اینترنتی از طریق زیر نظر گرفتن سایت ها , خواندن کامنت ها , بررسی کلمات جستجو شده در موتورهای جستجو , بررسی روندها و گرایش ها , بررسی پدیده ها و تغیراتی که در محیط پیرامون اتفاق می افتد ( محیط پیرامون مانند جامعه , سیاست , فناوری و … ) و … به مقدار زیادی اطلاعات خام دست پیدا می کند. سپس بازاریاب اینترنتی می کوشد که با به کارگیری ابزارهای موجود در علم بازاریابی مانند تحلیل رفتار مصرف کننده و … به درک درست و جامعی از خواسته ها و نیازهای مصرف کننده دست یابد.
۲- طراحی محصول بر اساس خواسته ها و نیاز مشتری : مرحله ی دوم بازاریابی طراحی محصولی است که تا حد امکان با خواسته های مشتریان سازگار باشد. در این مرحله بازاریاب توصیه های کلیدی و راهبردی به تولیدکننده ی کالا و خدمات ارائه می دهد و می کوشد محصول به گونه ای طراحی و تولید شود که احتمال موفقیت آن به حداکثر برسد.
۳- تبلیغ و فروش محصول در اینترنت : مرحله ی سوم بازاریابی اینترنتی عبارت است از طراحی راهبرد تبلیغاتی و اجرای آن در محیط اینترنت به گونه ای که فروش به حداکثر برسد. در این مرحله نیز داشتن شناخت و درک صحیح مصرف کننده بسیار مهم است و بدون در اختیار داشتن این دانش , نمی توان برنامه ی تبلیغاتی موثری طراحی کرد.
آنچه گفته شد مطلب کوتاه و خلاصه ای در مورد بازاریابی اینترنتی بود. امیدواریم که به کارتان آید. به خواست خدا در آینده هم در مورد بازاریابی اینترنتی و کاربردهای آن سخن خواهیم گفت.
+ کلیک نمایید و عضو تلگرام جذاب ترین ها شوید